Er bestaan tegenwoordig heel wat manieren om uw wagen te beveiligen tegen diefstal. Om een goed overzicht te bieden van de meest efficiënte antidiefstalsystemen, delen we ze in zoals dat in de verzekeringswereld gebeurt. Zo weet u ook meteen wat uw verzekeraar bedoelt als hij u de plaatsing oplegt van bijvoorbeeld een IM-systeem. Of een IA-ysteem. Een overzicht.
AL-antidiefstalsystemen
AL-systemen, of gewoonweg alarmsystemen, maken gebruik van een sirene als er een inbraak wordt gedetecteerd. Die detectie kan bij alle deuropeningen, de motorkap en koffer gebeuren (ook wel perimetrische detectie genaamd). Maar er kan ook een volumeverandering worden waargenomen in de auto. We spreken dan van volumetrische detectie. Een AL-antidiefstalsysteem belet dus niet dat de motor wordt gestart, en behoort dus niet echt tot de categorie ‘antidiefstalsystemen’. Het kan wel de aanwezige antidiefstalsystemen aanvullen, en het de dief zo nog moeilijker te maken. Het kan natuurlijk ook verhinderen dat een ruit wordt ingeslagen, en dat uw wagen wordt leeggeroofd. Met name de boordpapieren zijn tegenwoordig een erg gegeerde buit.
IM-antidiefstalsystemen
IM staat voor immobilisatiesystemen. Zo’n antidiefstalsysteem belet dat een wagen wordt gestart door automatisch in werking te treden als de motor wordt stilgezet. Daarvoor zorgen twee startonderbrekers door bijvoorbeeld de starter te neutraliseren, de ontsteking of de brandstoftoevoer te onderbreken, …
Er bestaan bovendien 3 categorieën van gecertificeerde IM systemen:
- IM voor personenwagens
- IM voor bedrijfsvoertuigen:
- IM1: het systeem heeft een aanvalsbestendigheid van 5 minuten
- IM2: het systeem kan een aanval weerstaan gedurende 15 minuten
- IM voor tweewielers.
IA-antidiefstalsystemen
U kunt het immobilisatiesysteem (IM) ook koppelen aan een gecertificeerd alarmsysteem (AL). Dan is er sprake van een IA-systeem (immobilisatie + alarm).
AT of TT nadiefstalsystemen
Met een After Theft systeem (AT) of Tracking & Tracing systeem (TT) kunt u verhinderen dat uw reeds gestolen voertuig verdwijnt.
- AT is een vertragingssysteem dat de dief moet beletten om met uw auto verder te rijden. De snelheid wordt hiervoor beperkt tot 10 à 30 km/uur. Bovendien treden er externe visuele en geluidsignalen in werking waardoor de dief extra wordt ontmoedigd om de noorderzon op te zoeken met uw wagen. Omdat de motor niet wordt stilgelegd, is er geen gevaar voor de andere weggebruikers. Het is pas als de motor 30 tot 60 lang seconden is stilgelegd dat het voertuig niet meer kan worden gestart.
- TT, dat voor Tracing & Tracking staat, is een systeem dat de nodige communicatiemiddelen bezit om de locatie van een gestolen voertuig te bepalen en het te volgen. Dat gebeurt doorgaans via satellieten (gps). De informatie kan dan via gsm naar een meldkamer worden doorgestuurd.
Let wel: deze categorieën worden nog onderverdeeld naargelang het type voertuig en andere criteria. Maar daar zal een specialist van antidiefstalsystemen u alles over kunnen vertellen.